كار ناچيز و نتيجة بزرگ

دکتر محمد رضا شایق

مدرس دانشگاه


آدمي هميشه دنبال روش كم هزينه با بازدهي بالاست و البته اين روحيه مادام كه موجب تنبلي و تعرض به حقوق ديگران نشود زرنگي و خوب است.


وقتي دشمنان به رسول خدا(ص) ابتر گفتند و خداوند به او كوثر هستي فاطمه را عطا نمود و دشمنش را ابتر خواند به شكرانه اين نعمت فرمود ‍]فصلّ لربّك وانحر] پس (به شكرانه اين نعمت عظيم) براي خدايت نماز بخوان و نحر كن.


بعضي از مفسرين وانحر را به معناي قرباني كردن شتر گرفته‌اند اما مفسرين بنام بسياري از جمله علامه طباطبايي(ره) به تبع روايات، نحر را دراين سوره به معناي آوردن دست تا محاذي گوشها در هنگام تكبيرةالاحرام تفسير كرده‌اند و به خاطر همين روايات بعضي از فقهاي عظام بالاآوردن دست هنگام تكيبرةالاحرام را واجب مي‌دانسته‌اند و اكثريت قائل به استحباب آن هستند.


آري گاهي يك عمل ناچيز و كم هزينه آنقدر اهميت دارد كه مي‌تواند جزء شكرانة كوثر عالم هستي گردد.


اگر در لابلاي آيات و روايات دقت كنيم كم نيستند اعمالي كه اينگونه‌اند. از جمله اعمالي كه چنين ويژگي‌ را دارند عملي است كه بتواند دشمنان اسلام را مأيوس و به جامعه ثبات و استحكام ببخشد.


امروز هر ناظر فهيم و آگاه به حوادث و تقلاّي دشمن براي نيامدن مردم در انتخاب نيك مي‌فهمد كه يك رأي يك تير به قلب دشمن اسلام و مسلمين است در حالي كه به ظاهر عملي كوچك و اندك است اما اثري عظيم دارد و چه بسا كه يك بي‌تفاوتي كوچك عبادات عمري را تباه كند و در عاقبت انسان تأثير سوء بگذارد.


لذا بر هر مسلمان لازم است از باب عمل به وظيفه‌اي شرعي و ملي با حضور خود در انتخاب اصلح محكم به دشمن نه بگويد و باور داشته باشد كه صندوق رأي اصلاً جاي مناسبي براي طرح گلايه و تسويه حساب‌ها بابت كم لطفيها و مشكلات نيست. و البته اين امر وظيفه مسئولان كشور را در خدمت به ملت و كشور سنگين‌تر و عقوبت قصور آنها را افزون خواهد ساخت اميد كه خدا توفيق قدرشناسي عملي بيشتر را با خدمت شايسته به اين ملت مسلمان نصيب مسئولان كشور بفرمايد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا